Ehh....

Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Efter att ha ätit lunch på stan med As syster och svärmor går jag upp till skolan för att hämta Lill A. När jag kommer fram ser han jätte nere ut. Jag frågar vad som har hänt och han säger att det inte är bra, han har fått kontaktbok. Kontaktbok får de när de har sagt eller gjort ngt dumt. Idag var första (och förhoppningsvis sista) gången för Lill A. Han vill inte säga vad han har sagt men hela vägen hem går han och är orolig för att vi ska bli jättearga på honom och att han inte kommer att få spela tvspel ngt mer eller att han bara ska få vara i sitt rum och inte få leka. Jag börjar undra vad det är för ngt SÅ dumt som han har sagt eftersom han är så orolig. Men jag sa till honom att jag kan lova att inte bli arg innan jag vet vad som har hänt, utan jag ska läsa boken när vi kommer hem och sen ska vi prata om det. Väl hemma tar han fram boken och ger den till mig. Jag sätter mig och förbereder mig på det värsta. Så här står det:

 

" Idag sa jag suga stjärt när jag klädde på mig innan rasten. Andra barn reagerade och tyckte det lät fult."

 

Det här ska vi nu skriva under att vi har sett. Jag måste erkänna att jag hade svårt att hålla mig för skratt. Det är klart att det inte är ngt bra språk men det var inte menat till ngn (enligt Lill A), det är inget svärord och inte heller ngt kränkande. Jag menar tekniskt sett kan man ens inte "suga stjärt". Jag tycker det är bra att de reagerar på vilket språk barnen använder och de har haft det som tema nu att använda ett vårdat språk och det är jätte bra. Men det här känns nästan lite överdrivet, speciellt när man hör många av de andra barnen på skolan. Sen undrar jag också, med tanke på det som stod, är det barnen eller de vuxna som bestämmer vad som är fult. Tar de upp det som en fråga, för i så fall, är det ngn som är utsatt finns det risk för att de blir mer utsatta. Jag frågade Lill A om det var ngn som skulle kunna ha tagit det som att han sa det till den personen. Han sa att en kille kunde ha gjort det eftersom han var i närheten. Men men vi skriver under och sen får jag prata med dem på skolan, jag vill ändå veta vad som hände mer omkring det här.

 

Nu är jag iaf jätte fikasugen så jag måste kolla om vi har ngt gott hemma.

 

Puss


Kommentarer
Postat av: Oma

Lille plutten; jag hoppas att han också fick fika i alla fal! Blir också lite fundersam. Ibland undrar man om de söker problem för att ta upp....man ska visserligen aldrig vänta för länge, men var det de vuxna som gjorde ett problem av detta ,eller barnen, ja, man kan undra.

2009-03-03 @ 21:46:56
URL: http://liewe.blogg
Postat av: Syrran

Ha ha det var ju faktiskt roligt! :-D Klart man inte ska uppmuntra det, men det finns ju värre saker att säga!

2009-03-12 @ 10:12:48
Postat av: Syrran

Ha ha det var ju roligt! :-D Klart man inte ska uppmuntra det, men det finns ju värre saker att säga!

2009-03-12 @ 10:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback