Krakow dag 2

På söndagen åkte en del av oss till Auschwitz. På bussen fick vi titta på en film. Har alltid velat åka dit men på vägen började jag ändå fundera på om jag verkligen ville se det eller om jag skulle stanna kvar på bussen men då skulle jag nog ångra mig så det var bara att bita ihop. Men jag är glad att jag gick dit även om det var jobbigt.

 

Vi hade headset på oss så vi kunde höra guiden och det var jättebra, dels så hörde man allt utan att behöva stå så nära hela tiden och så var det ju många grupper där och man slapp höra de andra men så kunde man ju ta av sig hörlurarna om man inte ville höra allt. Jag tog av mig dem när hon pratade om barnen, då orkade jag inte lyssna på allt.




Vi fick gå in i husen där de visade upp en massa grejer. Bilder, resväskor, skor, kastruller, deras sovplatser, två TON med hår och en massa andra grejer. Det var så hemskt!! Jag kan inte beskriva mina känslor och hur fruktansvärt det var att se allt!! Man mådde illa samtidigt undrar man hur de kunde göra så här??!! Hur kan människan vara så grym??!! Tanken som malde i mitt huvud och som fortfarande återkommer är om jag och min familj hade levt där så hade jag och de små barnen fått gå direkt till gaskammaren medan A och Alexander troligen satts i arbete och få utstå allt det andra hemska.





Utanför gaskammaren



Inne i gaskammaren



Det fanns ju flera läger och efter vi varit här så åkte vi vidare till Birkenau där det var allra värst.



Här hade de försökt förstöra det mesta eftersom de ville soppa igen spåren av verksamheten när de insåg att de höll på att förlora. Men de har även rivit en del hus eftersom de behövde virket till att bygga nya hus efter kriget. Men de har sparat en del.



Tornet där man hade utsikt över hela lägret



Uppe i tornet





Sovplatserna där de sov i stort sett på varandra eftersom de var så många som skulle få plats. Det var även stora problem med råttor som åt på fångarna så för att undvika dem sov man helst på den övre slafen men det hände även att sängarna gick sönder pga överbelastning så de som låg under dog.



Toaletterna




Efter vi varit där skulle vi ha konsert och var tvugna att vara foluserade på det, hur lätt var det liksom! Men det gick väl hyfsat ändå.










Den här kvällen gick vi till en judisk restaurang som låg i de judiska kvarteren. Det var fin där men för ca 20 år sedan var det så mycket kriminalitet där så man kunde inte ens gå där dagtid.

God men väldigt speciell mat, jag åt stoppad gåsnacke fylld med nudlar, vitlök och kalkonlever (!). Smakade lite speciellt men det var helt ok, visste dock inte vad den innehöll utan jag gick på namnet och jag var bara tvungen att prova ha ha :)



Även den kvällen var det trerätters och efterrätten som var en chokladkaka var bland det godaste jag ätit!

En trio spelade judisk musik och det kändes ungefär som man satt hemma i någons vardagsrum, spetsgardiner för fönsterna, virkade dukar på borden och en massa grejer på väggarna



Den här kvällen gick vi och lade oss direkt, ngr gick till hotellbaren men jag kände inte för det den här kvällen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback